Alex Function blog - Motivation Monday 26-11-2018

De winterdip.. vele van jullie kennen hem vast al wel. Die tijd in het jaar dat je over het algemeen meer somber dan vrolijk bent en je het overgrote deel van de dag neerslachtig voelt. De eerste troost is alvast: je bent echt niet de enige. Maar liefst 1.5 miljoen Nederlanders krijgen ieder jaar een bezoekje.. en helaas niet alleen van Sinterklaas en zwarte piet. 

Ook op sportvlak heeft de winterdip grote invloeden. Je herkent het vast wel: na een lange werkdag kom je in het donker en met stevige kou weer thuis fijn thuis. Vervolgens zorgt de combinatie van die heerlijk uitziende bank en een goede serie voor een sterkere verleiding dan de verleid(st)ers op tempation Island. Waardoor die goede motivatie om te gaan sporten verdwijnt als sneeuw voor de zon. Maar, hoe ga je dit tegen? 

5 tips om de winterdip tegen te gaan!

  1. Zoek iets dat je inspireert;

Kijk hiervoor eerst naar wat je leuk vind. Lees je graag boeken? Ga op zoek naar een goed boek over sporten, voeding of een gezonde levensstijl. Kijk je graag youtube of op Instagram? Zoek dan een vlogger, influencer of personal trainer die interessante content maakt. Gegarandeerd dat het je motiveert en je steekt er ook nog eens iets van op!

  1. Maak een schema;

Structuur is voor veel mensen belangrijk. Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen die een gestructureerde weekplanning hebben, waarin ze hun sportsessies hebben meegenomen, veel minder vaak afhaken. Door met een schema te trainen heb je een bepaald eindpunt (het moment waarop je schema stopt). Zorg wel dat je traint met een reëel schema waardoor je er ook plezier in houdt. Hierdoor blijf je efficiënt werken aan je doelen en bevorder je ook nog eens je conditie.

  1. Doe eens wat anders;

Deze tip staat haaks tegenover tip nummer 2 hierboven en geldt ook voor mensen die zich aan een heel strak schema houden. Om gemotiveerd te blijven is het belangrijk eens in de zoveel tijd gewoon iets nieuws te gaan proberen. Experimenteer met verschillende soorten trainingen, apparaten of schema’s, sluit je aan bij een groepsles of doe iets totaal anders dan je normaal doet. Zo voorkomt je de sleur in het sporten en blijf je gemotiveerd werken aan je doelen.

  1. Stel specifieke doelen;

Het doel: ik wil een gezonde levensstijl ontwikkelen, is vaak niet voldoende. Stel jezelf specifieke, meetbare maar vooral ook reële en kleine doelen. Door het behalen van je doelstellingen word je alsmaar gemotiveerder en kom je in een positieve flow terecht. Daarbij daag je jezelf uit en geef je richting aan je work outs.

  1. Beloon jezelf;

Dit is misschien wel de aller belangrijkste tip. Door jezelf te belonen iedere keer naar het behalen van kleine doelen zul je gigantische resultaten gaan boeken. Je moet namelijk ook trots kunnen zijn op hetgeen je al hebt bereikt en die ultieme doelstelling af en toe los kunnen laten. Want alleen dan, zul je jouw einddoel pas echt behalen.

Oudere berichten lezen?

de winterdip