Alex Function blog - Motivation Monday - 18 januari 2019

Wanneer het over afvallen gaat, speelt alcohol een zeer belangrijke factor. Dit komt omdat het vol zit met zogezegd: lege calorieën. Dit zijn calorieën die afkomstig zijn van voedsel of drink bronnen die amper enige voedingswaarde met zich meebrengen. Waarschijnlijk dus ook een reden waardoor heel veel mensen in december roepen: ik drink voor een maand geen alcohol. Vaak stellen ze hierbij dat ze hun lichaam even willen ‘resetten’ en misschien zelfs nog wat kilo’s erbij verliezen ook. In Amerika noemen ze dit fenomeen ook wel #DRYJANUARY. Dit klinkt misschien logisch, maar of het echt nodig is om af te vallen? In deze blog beschrijven we 3 redenen waarom het helemaal niet nodig is om 31 dagen alcoholvrij te leven om je lichaam te resetten of zelfs af te vallen.

Stel realistische doelen

Mensen halen veel plezier uit die ene stapavond of wijn/bieravond met vrienden en vriendinnen. Wanneer je ervoor kiest om maar niet mee te gaan of de avond te vertoeven met water, kan dit ervoor zorgen dat het steeds lastiger wordt om #DRYJANUARY vol te blijven houden. Strikte diëten en jezelf dingen verbieden maakt juist dat je je niet alleen terneergeslagen voelt, maar waarschijnlijk ook op een later moment gaat compenseren met overmatig alcoholgebruik of slechte voedingskeuzes.

TIP voor afvallen: maak een kleine verandering, drink je vaak 2 dagen in het weekend, maak er 1 van of schudt 25% minder in. Je consumeert minder, maar je merkt dit niet. Hoe minder je veranderd, hoe meer kans je hebt op succes.

Stel realistische doelen

Kijk eens eerst bewust naar je overige voedingspatroon gedurende een dag voordat je jezelf alcohol gaat verbieden. Wanneer je ieder avond wijn drinkt (ongeveer 120 kcal per glas) kunnen misschien wel bijdragen aan gewichtstoename. Ze zijn echter waarschijnlijk nog lang niet zo slecht als overige snacks of drankjes met een hoog caloriegehalte die je gedurende de dag eet.

Tip voor afvallen: houdt eens voor een tijdje je dagelijkse voedingspatroon bij. Hierdoor weet je waar de calorieën vandaan komen en vaak realiseer je dan pas wat je nu eigenlijk wel niet allemaal binnen krijgt op zo’n dag.

Stel realistische doelen

Een onderzoek gepubliceerd in de Journal Current Obesity Reports stelt dat weinig tot gemiddelde alcoholconsumptie (gemiddeld 2 drankjes voor mannen en 1 voor vrouwen) niet bijdraagt aan de toename van het % mensen die obesitas hebben. Veel en zwaar alcohol gebruik daarentegen wel.

Tip voor afvallen: wanneer je overweegt om alcohol voor een bepaalde tijd te laten staan bedenk dan goed wat de precieze beweegreden is. Vaak kan het beperken van de alcoholconsumptie al een goede eerste stap zijn. Zoek daarnaast liever naar slechte gewoonten in je totale levensstijl en ga op zoek naar een goede work-out die bij jou past.

Oudere berichten lezen?