Alex Function blog 15-10-2018

Maandagen.. tja die zijn vaak leuk. Of niet soms? Enerzijds zijn ze behoorlijk deprimerend, omdat het ze een somber gevoel geven vanwege het weekend dat over is en je dus weer kunt beginnen aan de wekelijkse sleur van werkzaamheden. Anderzijds is het ook wel DE tijd voor een nieuwe start. Helaas overheerst dat eerste vaak bij de meeste mensen..

En juist DAT is waarom wij deze motivatie posts op Maandagen voor jullie maken. Wij willen de maandagen voor jullie leuk maken. Want dat is toch veel beter dan met negatieve zin de lange werkweek vol met uitdagingen in te gaan. Doorbreek de dagelijkse, of in sommige gevallen zelfs wekelijkse sleur door het gewoon eens net even iets anders te doen. Door positief naar de maandag te gaan kijken en misschien in een later stadium, zelfs zin te krijgen in de maandag, maak je DE perfecte start voor het veranderen van je oude levensstijl. En dat is tenslotte wat we allemaal willen bereiken. Hoe begin je de maandag goed? Hierbij wat tips!

Slaap meer op zondagen

Denk vooral niet na over de drukke week die je voor je hebt, want dit zorgt vooral voor stress waardoor je het hormoon Cortisol aanmaakt. Cortisol zorgt er deels ook weer voor dat we juist met die stress goed om kunnen gaan, maar het maakt ons vooral heel doelgericht gefocust. Vaak dus op die drukke werkweek die je staat te wachten.. en laat dat nou net niet de bedoeling zijn. Hierdoor slapen mensen op zondagen laat, zodat ze de maandag die zo ligt te loeren, kunnen uitstellen. Jammer genoeg bereikt dit juist een tegengesteld effect: je begint juist met nog meer stress en vooral tegenzin aan je week. Draai je dit om en ga je op zondagen op tijd naar bed, wordt je uitgerust wakker met extra energie en reserves die nodig zijn om positief de week door te komen. Een goed begin is het halve werk zeggen ze wel eens..

Maak een checklist

Denken over wat je allemaal wel niet moet gaan doen, maakt je waarschijnlijk helemaal gek. Vooral als je op zondag avond ligt te malen over alle problemen/uitdagingen die je te wachten staan, kun je eigenlijk al niet meer optimaal van die avond genieten. Onze gedachten domineren op dat moment alles. Een tip daarvoor is: maak een to do lijst (checklist) op het moment dat je stressniveau het hoogst is. Zo kun je alles voor jezelf structureren, je vergeet niks want je hebt het opgeschreven en je kunt optimaal genieten van de zondag avond. Want hey, al die problemen/taken etc. kun je morgen wel handelen, je hebt het tenslotte gestructureerd. Ohja en vergeet vooral niet de sportsessie op maandag in te plannen!!

Maak een checklist

Tja, we zijn en blijven tenslotte een sportschool, dus het zou gek zijn als sporten niet een van onze aanbevelingen zou zijn. Maar het werkt echt, al zullen we jullie de enorm lange en soms ook saaie wetenschappelijke onderzoeken op dit gebied besparen! Zoek de sport/activiteit die je leuk vind en doe dit structureel iedere maandag. Hierdoor wordt de maandag een dag om naar uit te kijken. Je kunt je focussen op iets leuks in plaats van de enorme hoeveelheid werk die je te wachten staat. Daarnaast zorgt sporten er ook nog eens voor dat je je gedachten leeg kunt maken en dat je in een sociale omgeving bent. Laat beide nou net heel belangrijk zijn voor het verlagen van het stressniveau.

Op Dinsdagen raak je vaak op de een of andere manier weer gewend aan de werkweek en ga je er gewoon weer voor. Natuurlijk is het niet ideaal, maar omdat het ergste (de maandag) over is, heb je het gevoel dat de rest van de week ook wel moet lukken. Dus als je de maandag leuk kunt maken, moet de rest van de week een eitje voor je zijn!

Maar goed, wij weten heus wel dat het niet altijd makkelijk is om positief te zijn, maar we geloven wel degelijk in keuzes. Dus, wat kies jij vandaag?

Fijne (sport)maandag!

Hoe begin je de maandag goed

Oudere berichten lezen?