Alex Function blog - motivation monday 05-11-2018

Wil jij weten hoe je de kerstkilo’s kunt voorkomen in plaats van hoe je ze z.s.m. kwijtraakt, lees dan snel verder en bekijk ook onze Christmas Challenge!

Jeetje, alweer de maand November. Voordat we het weten zitten we alweer met de hele happy family aan de kersttafel of proosten we met champagne op het nieuwe jaar. De decembermaand is natuurlijk een hele leuke tijd, maar toch gaat er een grote façade schuil achter de mooi-opgemaakte-tafels, lekkere hapjes, alcoholische versnaperingen, oliebollen en gourmetten.. namelijk dat schuldgevoel NA die kerstdagen.

Onder het mom van ‘beter voorkomen dan genezen’ hebben wij onderzocht hoe we er dit jaar voor gaan zorgen dat ook jij, met de kerst zonder schuldgevoel lekker kunt eten en het allerbelangrijkste: toch kunt genieten.

3 Belangrijke tips van diëtisten en sportconsulenten samengevat:

EET – met mate

Natuurlijk mag je het ervan nemen met de kerstdagen, maar een ietsiepietsie opletten kan echt geen kwaad. Je hebt namelijk echt geen 8 gangendiner met de dag erna direct een uitgebreide lunch gevolgd door weer een 6 gangendiner nodig om een plezierige kerst te hebben. Het is zo verleidelijk om met de kerst gewoon te blijven eten, omdat al dat eten ook continu aanwezig is. De verleiding is daardoor zodanig groot, dat het bijna gek is als je er niet voor zou vallen. Een goede tip hierbij is: wanneer je eigenlijk al vol zit, maar toch nog iets wilt eten, vraag jezelf dan het volgende af: is dit koekje/toetje of whatever me op dit moment hoger waard dan een 8. Zo ja, lekker eten! Zo nee, lekker laten staan!

BEWEEG – voldoende (ook tijdens de kerst)

Op de een of andere manier krijgen we onszelf tijdens en rond de feestdagen sneller overtuigd van het feit dat we niet hoeven te sporten, dan op andere momenten. Waarschijnlijk omdat we weten dat we tijdens de feestdagen die eraan staan te komen, toch zodanig veel gaan eten, dat het allemaal niets meer uitmaakt. Dit is dus absoluut niet waar! Sportscholen zijn tijdens en voor/na de feestdagen vaak gewoon open (net als wij!) waardoor sporten prima mogelijk is. En juist door te komen sporten, kun je ’s avonds, in principe, met een minder groot schuldgevoel die lekkere biefstuk met saus en aardappelkroketjes opeten. Het mooie hierbij is vaak ook nog eens dat mensen die juist zijn gaan sporten tijdens de feestdagen, ’s avonds tijdens het kerstdiner gezondere keuzes maken. Heb je nou echt geen zin om die sportschool in te duiken? Kom dan evengoed van die bank af. Maak een lekkere sneeuwwandeling (of boswandeling als er geen sneeuw ligt) of trek je schaatsen aan en ga die ijsbaan op.

GENIET – ten alle tijden

De feestdagen zouden niks zijn zonder plezier. Het is en blijft tenslotte de tijd van vrede op aarde. Toch? Wij geloven er heilig in dat je het meest van de feestdagen kunt genieten als je vroeg van te voren hier al mee gaat beginnen. Je weet dat die gezellige tijd eraan zit te komen en dat je eigenlijk echt niet van plan bent, hierop in te leveren. Door nu al te beginnen met regelmatig sporten, gezond en gestructureerd eten en te letten op je levensstijl, kun je een hele hoop onnodige stress en onzekerheid voorkomen en ten volle genieten van jouw feestdagen.

Bij Alex Function Fitness, helpen wij jullie hier graag bij. Mede daarom hebben we de Christmass Challenge in het leven geroepen. Een intensief programma, gericht op voeding/bewegen en aangepast aan jouw dagelijkse leven, om je helemaal klaar te maken voor de feestdagen. Meer lezen? Klik dan snel hier! (slechts een aantal plaatsen beschikbaar, voor zowel leden als niet- leden).

Oudere berichten lezen?