Alex Function blog 14-10-2018

Om goed te functioneren, heeft uw lichaam gezonde voeding nodig. Uw lichaam krijgt dan voedingsstoffen en haalt daar energie uit. Belangrijke voedingsstoffen zijn: eiwitten, vetten, koolhydraten, vitamines, mineralen, vezels en voldoende vocht. Als u gezond eet, verkleint u ook de kans op ziektes. Goede voeding wil zeggen:

* Veel groente, fruit, volkorenproducten, peulvruchten en noten.
* Een paar keer per week vis.
* Weinig producten gemaakt van wit meel (witbrood, koekjes, zoutjes).
* Weinig rood of bewerkt vlees.
* Weinig drank waarin suiker zit, zoals frisdrank.

Juiste voeding is prestatie bevorderend voor de sport. Wanneer jij goed omgaat met je voedingspatroon en zorgt voor het binnenkrijgen en in balans houden van de juiste voedingsstoffen, zal je sportprestatie hier ook op gaan reageren. Jou doelstellingen zullen (sneller) behaald worden met een gezond voedingspatroon.Voordat je je gaat sporten kun je het beste ongeveer 2 tot 3 uur van te voren een goede maaltijd, met ongeveer een halve liter (500 ml) drinken. Dan heb je voldoende energie en vocht voor de inspanning.

Een grote maaltijd kun je beter niet vlak van tevoren eten. Het verteren van voedsel vraagt om een constante aanvoer van bloed naar het maag-darmkanaal. Als je direct erna sport, vragen je spieren ook om zuurstofrijk bloed. De 2 processen komen met elkaar in het gedrang, waardoor maagklachten kunnen ontstaan.

Voor het sporten kun je iets kleins eten, dat voldoende energie en voedingsstoffen levert en waardoor je een hongergevoel kunt voorkomen. Bijvoorbeeld:

* Een klein deel (minder dan de helft) van je maaltijd. Het grootste deel eet je na het sporten.
* Een volkoren boterham met halvarine en notenpasta (100% noten, zonder toevoegingen)
* Een volkoren knäckebröd met halvarine en 30+ kaas of geitenkaas
* Een schaaltje magere yoghurt met stukjes vers fruit
* Snackgroenten

Sporten op een lege maag

Sporten op een lege maag is niet verstandig. Je spieren krijgen dan te weinig energie en het is niet goed voor de spieropbouw. Het zorgt niet voor een snellere vetverbranding, zoals wel eens gedacht wordt. Je loopt het risico dat je tijdens het sporten minder energie hebt en daardoor eerder stopt. Sommige mensen vallen zelfs flauw, omdat het glucosegehalte in het bloed te veel daalt.

Eten en drinken tijdens het sporten

Eten is misschien lastig of zelfs onmogelijk tijdens het sporten. Als je langdurig en intensief traint kunnen sportrepen en sportgels je helpen om je energie op peil te houden. Als je korter dan een uur sport, heb je ze niet nodig. Je loopt dan het risico dat je te veel calorieën binnen krijgt, waardoor je juist in gewicht aankomt. Wanneer je sport om wat gewicht te verliezen is dat natuurlijk niet wenselijk.

Als je langer dan een uur sport, is het belangrijk om tijdens het sporten water te blijven drinken. Begin daar al mee aan het begin van de inspanning. Als je dorst krijgt tijdens het sporten, heb je eigenlijk al te weinig gedronken. Een andere graadmeter is om na het sporten de kleur van je urine te bekijken. Is die erg donker van kleur, dan moet je de volgende keer meer drinken.

Oudere berichten lezen?