Alex Function blog 08-10-2018

Veel mensen maken de fout om altijd dezelfde work-out te herhalen op de automatische piloot. Natuurlijk is het belangrijk om consistent te zijn, echter is het nooit slecht om eens in de zoveel tijd wat diversiteit in je work-out aan te brengen. Dit zorgt ervoor dat je ook spieren sterker maakt die je normaal niet zo snel traint en bovenal: het houdt sporten leuk en vooral ook uitdagend. In deze blog bespreken we 3 veelvoorkomende vragen die betrekking hebben op jouw work-out voorkeuren..

Machines of losse gewichten:

Machines worden over het algemeen eerder geclassificeerd als veiliger en makkelijker in gebruik, zeker voor beginners. Ze voorzien in gebruiksgemak en duwen je techniek al direct in de goede richting. Hierdoor zijn ze goed voor zware ‘lift’ dagen, lange trainingen en wanneer je moe bent. Een mogelijk nadeel van machines is dat je bewegingen meer op de automatische piloot gaat doen, waardoor je minder bewust met de oefening bezig bent. Bij losse gewichten is het belangrijk dat je een goede techniek hebt, wil je hiermee beginnen vraag dan altijd in het begin iemand die erbij komt staan voor de veiligheid.

Kies voor machines wanneer:

  • Je gaat ‘liften’ na een hele dosis cardio;
  • Je moe bent;
  • Je een hele zware lift dag voor de boeg hebt.

Kies losse gewichten wanneer:

  • Je van jezelf weet dat je een goede houding/techniek hebt;
  • Je aan het herstellen bent van een blessure;

Alleen sporten of met vrienden?

Samen sporten zorgt er niet alleen voor dat je meer betrokken bent bij de oefening omdat je weet dat er iemand op je staat te wachten, het is ook nog eens goed voor je humeur. Zo is uit verschillende studies gebleken dat training in groepsverband endorfine creëert in je lichaam, waardoor je nog gemotiveerder en vrolijker bent. Het bewijst ook dat je snel de neiging hebt om op hetzelfde trainingsniveau te gaan sporten, dit kan motiverend zijn wanneer je op hetzelfde niveau zit, maar kan ook juist heel demotiverend zijn.

Kies sporten met vrienden wanneer:

  • Je motivatie nodig hebt;
  • Je droevig/verdrietig bent;
  • Gebruik maakt van een plateau.

Kies alleen sporten wanneer:

  • Je er flink tegenaan wilt gaan;
  • Je snel afgeleid raakt;
  • Je andere doelen hebt dan je vrienden.

Naar de sportschool of een thuis work-out

Naar de sportschool gaan zorgt ervoor dat je thuis niet wordt afgeleid en helpt je daarnaast om jezelf te motiveren omdat je omringd bent met sportieve mensen. Maar goed niet iedereen houdt van de sportschool en dat is ook prima. Sommige sporten liever in eigen omgeving wanneer ze zelf willen. Dan is een thuis work-out misschien voor jou meer geschikt, let hierbij wel op dat je moet weten waar je mee bezig bent.

Kies voor de sportschool wanneer:

  • Je motivatie nodig hebt;
  • De energie van andere mensen je stimuleert;
  • Snel afgeleid raakt thuis.

Kies voor een thuis work-out wanneer:

  • Je op vreemde tijden moet/wil sporten;
  • Je jezelf enorm goed kunt motiveren;
  • Je weet wat je doet.

Oudere berichten lezen?

Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Kom een keer gratis bij ons sporten!